דימוי עצמי נמוך – איך ננצח את המצב?

לעיתים דימוי עצמי נמוך הוא מעגל המזין את עצמו – הדימוי שלנו מעורר את הקולות בראש שמשכנעים אותנו שאנחנו לא טובים מספיק ועוצרים בעדנו מלהתפתח לכיוונים שמתאימים לנו ושאליהם אנחנו מבקשים להתפתח. כך הדימוי העצמי הנמוך מקבע אותנו במקום ומונע מאיתנו לשפר את הדימוי שלנו, בשכנוע שהדימוי העצמי הוא המציאות עצמה. אך בסופו של דבר, הבחירה לדימוי עצמי גבוה או נמוך נמצאת בידיים שלנו, וכפי שדפוסי מחשבה שליליים יצרו דימוי נמוך כך יצירת מודעות ובחירה בדפוסי מחשבה חיוביים יעוררו דימוי עצמי גבוה.

 

קודם כל, מהו דימוי עצמי נמוך וממה הוא נובע?

אף אדם לא נולד עם דימוי עצמי נמוך. כמו דברים רבים אחרים, דימוי עצמי נמוך נוצר עם השנים ומתפתח ככל שאנו מתבגרים ומפתחים מודעות עצמית. אם תנסו להיזכר בתקופות הילדות הכי מוקדמות שתצליחו להיזכר בהן, תראו שאז הייתם מלאים בביטחון עצמי ולא הייתם מנוהלים על ידי הדימוי שלכם.

הביטחון שהיה קיים בכם בעבר ולעיתים נראה לכם בהווה כשקוף ואולי לא קיים יותר, עדיין נמצא שם – הוא פשוט חבוי מתחת ערמת ספקות ומערכת אמונות לגבי עצמנו שצברנו לאורך שנות חיינו. בתוכנו מסתתר אדם אחר לחלוטין לאדם שהדימוי שלנו מצייר בפנינו, שרק מחכה לקבל מאיתנו אמון כדי שיוכל לצאת החוצה ולהתגלות.

 

כיצד יוצרים שינוי ומטפלים בדימוי עצמי נמוך?

ישנן טכניקות עוצמתיות המאפשרות לנו לנקות דפוסי מחשבה, לשנות את הדימוי העצמי ואת התפישות השליליות המקבעות אותנו.

לא מדובר בדמיון מודרך, אלא בשינוי ממשי של נתיבי החשיבה במוח: הרחבה של התפיסה שלנו בעיני עצמנו, באמצעותה אנו מביאים את המוח שלנו לפתיחות דעת וחופש אמיתי מהזהויות ומערכת האמונות השליליות שהשפיעו בעבר על הדימוי שלנו. כך נוכל לבחון מחדש את הזהות המקורית שלנו, לפני שהספקות והפחדים יצרו לנו דימוי ושכנעו אותנו שהדימוי הזה הוא הזהות שלנו. נוכל לבדוק מהן ההתנהגויות שאנו רוצים לקודד מחדש ואיזה שכבות כבר לא נוחות לנו ומכבידות עלינו.

 

טיפול קבוצתי בנושא דימוי עצמי נמוך

אחת הדרכים לטיפול בדימוי עצמי נמוך היא טיפול קבוצתי. טיפול קבוצתי עשוי לזרז תהליכי טיפול, שכן אנחנו פוגשים בטיפול את עצמנו יחד עם עוד אנשים המסייעים לנו להבין את הדימוי שלנו מול מי שאנחנו באמת, ולשקף את הפער.

בטיפול קבוצתי נוכל לעקוב אחרי השינוי יחד עם משתתפים אחרים המסייעים לנו לוותר על האמונות השליליות לגבי עצמנו שיצרו את הדימוי העצמי הנמוך ולתת ביטוי למי שאנחנו באמת.

טיפול קבוצתי עשוי לעורר מבוכה, אך דווקא המבוכה הזו חושפת את המחסום – מה שעוזר לפרוץ אותו.

 

שליו שמעוני – תרפיסטית מוסמכת

שליו שמעוני היא מטפלת המוכרת על ידי משרד הבריאות, ובעלת 14 שנות ניסיון בטיפול וכן תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בן-גוריון ותואר שני באומניות מאוניברסיטת חיפה. שליו משלבת טיפול בתנועה, מיינדפולנס בתנועה, קינסולוגיה ושיטת "המסע" של ברנדון בייס, ומתמחה בטיפול בנושאים של דימוי עצמי נמוך, התמכרות לגראס, דיכאון וחרדה.

 

חלק מפזל

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
איך עובד המנגנון של הגוף עם תמציות שינה
בריאות הנפש
איך עובד המנגנון של הגוף עם תמציות שינה

קשיי הירדמות ונדודי שינה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהחיים של רבים מאתנו. עובדה זו הובילה אותנו להוציא סדרת מדריכים בנושא שתציג בכל פעם אינפורמציה שתביא להקלה משמעותית ותאפשר לחזור

ראשים של אנשים
בריאות הנפש
הקשר בין הפרעות אכילה להפרעות נפשיות

כמה המחלות הנפוצות בעולם בקרב נשים ונערות צעירות בעולם המערבי הן הפרעות אכילה לסוגיהן. למרבה הצער, בשנים האחרונות חלה עלייה בהפרעות אכילה גם בקרב גברים ובאופן כללי ישנה מגמת עלייה

משחק קלפים
בריאות הנפש
טיפול בהתמכרות להימורים – כך תצאו מזה

לא יכולים להפסיק למלא טפסי לוטו? מחכים לסוף היום כדי להמר במשחקי פוקר? ייתכן ואתם מכורים להימורים. החדשות הטובות הן שיש דרך להיגמל מהימורים, ושלרוב היא קלה יותר מגמילה מהתמכרויות

קופה של כדורים
בריאות הנפש
גמילה מתרופות גמילה וממשככי כאבים

לאחרונה התחלתם לשים לב, ולהודות בפני עצמכם, שבעצם אתם מכורים לכדורים ולתרופות? אתם רוצים לשנות את המצב כי התחלתם להבין שהתלות הזאת פוגעת ברבדים שונים בחייכם? אם כך, כדאי שתדעו:

מטפל
בריאות הנפש
קושי בהתמודדות עם קושי

הורים רבים חוששים מהרגע בו הילד שלהם יצטרך להתמודד עם קושי וזה מובן, אף הורה לא רוצה לראות את הילד שלו חווה מצוקה וסבל. עם זאת, קשיים הם חלק מהחיים

תינוק יושן
בריאות הנפש
מתי כדאי לקרוא ליועצת שינה?

השינה הינה חלק בלתי נפרד משגרתנו הקבועה ויש בה תרומה גדולה לתפקודנו היומי. אנו מרגישים צורך עז לעיתים לשינה טובה ועמוקה הודות לכך שלשינה אפקט חיובי על אורח חיינו. היא