הפרעה התפתחותית נרחבת (PDD) – כיצד ניתן לשפר את המצב?

הפרעה התפתחותית נרחבת, או באנגלית Pervasive Developmental Disorder (PDD), מגדירה אנשים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, ולכן עשויים להפגין חלק מההתנהגויות המאפיינות אוטיזם קלאסי. חלק מהתנהגויות אלה, יכולות להיות קושי ביצירת תקשורת ובילוי עם אנשים אחרים, דפוסי התנהגות חוזרים ונשנים, ורגישות לגירויים כאלו ואחרים. כיצד ניתן לשפר את המצב אצל הלוקים ב – PDD ?

 

הפרעה התפתחותית נרחבת בלתי משויכת (PDD – NOS)

על אף שלעתים הפרעה זו מכונה בקיצור PDD, אין זהו שמה המלא, והמושג PDD אינו מהווה אבחנה מקצועית. שמה המלא של ההפרעה הוא PDD – NOS, ומשמעותו היא "הפרעה התפתחותית נרחבת בלתי משויכת (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified). הלוקים בהפרעה עשויים להציג תפקוד חברתי ירוד, רגישות יוצאת דופן לגירויים, ריטואלים ודפוסי התנהגות חוזרים ועוד. חשוב לציין כי כל סיטואציה נבחנת לגופה, ובעוד אדם אחד יוגדר PDD בתפקוד גבוה ויוכל לנהל חיים כמעט נורמליים לחלוטין, חברו עשוי לחוות קושי גדול הרבה יותר.

 

כיצד מטפלים ב – PDD – NOS ?

כשמדובר בהפרעה התפתחותית נרחבת בלתי משויכת, יש מספר דרכים יעילות לטיפול, ואלו יכולות לשפר משמעותית את חייו של האדם המאובחן:

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טכניקת ה – CBT עובדת על שינוי דפוסים והרגלים בשיטה הדרגתית, והיא יעילה למגוון של מצבים – ביניהם הפרעות אכילה, חרדות, התמכרויות, וגם PDD. בשיטת ה – CBT, המטפל מנחה את המטופל באמצעות שאלונים ופרוטוקולים מותאמים, ועוזר לו לקבל כלים יעילים להתמודדות עם בעיות שונות. הטיפול מושתת על שיתוף פעולה מלא בין המטפל והמטופל, ומאפשר למטופל להפוך עם הזמן למטפל של עצמו.

 

תרגול מיומנויות חברתיות

גם כאן, כמו במצבים רבים נוספים, תרגול יכול לשפר משמעותית את המצב. מומלץ לאדם הלוקה ב – PDD לתרגל מיומנויות חברתיות, ודבר זה עשוי לשפר פלאים את התקשורת הבינאישית. תרגול עוזר לאנשים המתקשים חברתית להבין רמזים טוב יותר, ליצור אינטראקציות עם אנשים אחרים, ולהשתלב טוב יותר בכל סביבה אנושית.

 

ניתוח התנהגות יישומי (ABA)

טיפולי ABA נפרשים על קשת רחבה, וקיימים סוגים רבים ושונים של טיפולים בשיטה זו. מטרת הטיפול עבור מאובחני PDD – היא שיפור התקשורת והמיומנויות החברתיות. בשיטה זו למעשה אנו מעודדים התנהגויות חיוביות, ופחות מעודדים התנהגויות שליליות, וכך מאפשרים שיפור משמעותי עבור המטופל וסביבתו.

 

ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה

בשונה מהטיפולים האחרים שהוזכרו כאן, טיפולים אלו נוגעים יותר בטווח המיומנויות המוטוריות אצל מאובני PDD. חלק מהמאובחנים עלולים להציג קשיים בקואורדינציה, וטיפולים של ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה עשויים להועיל מאוד במצבים אלו.

 

קלינאית תקשורת

קלינאית תקשורת יכולה לסייע רבות למאובחני PDD, היות והיא יכולה לשפר את טון הדיבור החריג לעתים, וגם לסייע מבחינת צורת דיבור והבנת משמעויות ורמזים בעת התקשורת.
טיפול אצל מומחה

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
משתתפים בקורס החייאה
רפואה
2 יתרונות בולטים בביצוע קורסי החייאה

קורסי ההחייאה מחזיקים בחשיבות רבה להצלת חיים בכלל ולעולם הרפואה הדחופה בפרט. מדובר בקורס שנותן כלים רבים לאנשים הפשוטים ואת הידע החשוב של כיצד יש לתפעל אירועים שבהם יש סכנת

שינה לא טובה
רפואה
איך בודקים האם סובלים מהפרעת שינה?

כל אדם רוצה להיות כמה שיותר בריא השאלה היא איך ניתן להשיג זאת באמצעים רגילים מבלי לקרוע את עצמכם. אם כן יש הרבה דברים המשפיעים עלינו כמו למשל כמה ירקות

נעלי ספורט
רפואה
מה ההבדל בין מדרס רגיל למדרס אורטופדי?

 כולנו מודעים היטב לעובדה שהמטרה העיקרית של מדרסים היא למעשה לתת תמיכה נוספת לכף הרגל, מה שמסייע בתמיכה לעמוד השדרה ולגוף כולו. עם זאת, האם עצרתם פעם לחשוב מה ההבדל

תמונה של שיניים
רפואה
אילו דברים חשוב להכיר על בדיקת MRI

בדיקת MRI הפכה לאחר מאמצים רבים של משרד הבריאות לאחד מהכלים החשובים ביותר לאבחון רפואי בארץ. מדובר בבדיקה אשר אינה עושה שימוש בקרינה מייננת, אלא פשוט במגנטים רבי עוצמה. למרות