קושי בהתמודדות עם קושי

הורים רבים חוששים מהרגע בו הילד שלהם יצטרך להתמודד עם קושי וזה מובן, אף הורה לא רוצה לראות את הילד שלו חווה מצוקה וסבל. עם זאת, קשיים הם חלק מהחיים וכל ילד ייאלץ להתמודד איתם בשלב כזה או אחר. אלה לא חדשות רעות בהכרח – קשיים מסייעים לנו לצמוח ואנחנו מפתחים באמצעותם מנגנונים רגשיים להתמודדות יעילה יותר עם קשיים עתידיים.

ילדה עם קשיים

ילדים רבים חווים קשיים בהתמודדות עם מצבי תסכול, כעס, אכזבה וחרדה, או מתקשים לווסת את רגשותיהם ולהרגיע את עצמם מול מצבים כאלה. כדי לסייע להם בהתמודדות טובה ויעילה יותר יש צורך בטיפול אצל פסיכולוג, פסיכולוגית ילדים או כל מטפל אחר המתמקד ברגש ומקנה כלים לויסות רגשי תקין. אבל איך אנחנו כהורים נדע לזהות מתי הקושי הוא גדול מדי עבור הילד ומתי נחצה הגבול בין הבעת תסכול לבין התפרצות הנובעת מקושי בוויסות רגשי? על כך במאמר הבא.

 

מהם קשיים רגשיים? באופן כללי, כל קושי שגורם לילד למצוקה וסבל בחיי היומיום (קשיים בשינה, התפרצויות זעם, התנהגות לא אופיינית וכו') מצריך בדיקה מכיוון שהוא מצביע על כך שהילד אינו מסוגל להכיל אותו או שחסרים לו כלים כדי להתמודד איתו לבד.

 

טיפול בקשיים רגשיים אינו נעשה בהכרח מול הילד, אלא פעמים רבות פונה דווקא להורים, כדי לקבל כמה שיותר מידע על עולמו הפנימי של הילד ועל הקשרים שלו עם דמויות משמעותיות בחייו מרגע שנולד. הודות למידע הזה, המטפל יכול להרכיב טיפול מותאם אישית לילד, להורים ולמשפחה כולה, ולטפל בהם בצורה איכותית ויעילה יותר.

 

לצד זאת, יש מקרים בהם פגישות עם ההורים בלבד לא מספיקות לטיפול רגשי והוא ישלב גם פגישות עם הילד לצד הפגישות החיוניות עם ההורים.

 

מכיוון שלילדים קטנים מאוד קשה להביע את עצמם במילים, קשיים רגשיים יכולים להתבטא בכמה צורות:

  • קושי בגמילה מחיתולים
  • קושי בקבלת גבולות שדמות סמכותית מציבה
  • קשיים בויסות רגשי

אחת הנקודות הקריטיות ביותר בהתפתחות הילד וביכולת ההתמודדות שלו עם קשיים רגשיים סובבת סביב המתח שבין הרצון של הילד להיות עצמאי לבין הצורך שלו בעזרה מהמבוגרים סביבו והתלות בהם. ההתנהגות של ההורים בנקודה זו היא גורם מכריע מכיוון שכל תגובה רגשית מורגשת על ידי הילד, מפעילה אותו ואף מעצבת דפוסי התנהגות עתידיים אצלו.

 

כך למשל, חרדה שלנו מפני הקושי של הילד בגמילה מחיתולים עלולה להחריף את הקושי; תסכול שלנו כשהילד מתנהג בצורה הנוגדת את תפיסת העולם והערכים שלנו עלולה ליצור תגובה שתיצור פחד אצל הילד או לחילופין, עלולה להוביל אותנו לאפשר את ההתנהגות הזאת (כדי להימנע מהתמודדות קשה יותר) ולהקשות עלינו להציב גבולות בעתיד.

 

הצבת גבולות היא חיונית בלימוד הילד על נורמות התנהגות מקובלות בעולם ומסייעת בהתנהלות בריאה ותקינה בעולם. לעיתים הקושי בהצבת גבולות נובע מהרצון של ההורים להיות קשובים לצרכים של הילד ולחזק את תחושת הביטחון שלו, אך חוסר הצבת גבולות ברורים דווקא עלול לפתח אצל הילד חוסר ביטחון או בהלה מהעוצמה וההשפעה שלו על הסביבה, וכן קשיים בוויסות הרגשי שלו.

ויסות רגשי וקשיים בויסות רגשי

ויסות רגשי הוא למעשה היכולת של אדם (במקרה הזה – ילד), להירגע עצמאית ולהגיב בצורה מקובלת חברתית לנוכח אירועים שליליים וחיוביים כאחד. הויסות הרגשי מתאפשר הודות למנגנונים פנימיים להרגעה עצמית ולאסטרטגיות הרגעה שהילד הצליח להפנים כדי לווסת את העוצמה של הרגש.

 

הויסות הרגשי נבנה כבר בתקופת הינקות הודות להורים או לדמות המטפלת, המווסתים עבור התינוק את הרגשות שלו באמצעות טכניקות הרגעה הרגעה שונות ומענה על צרכים פיזיים ורגשיים. הויסות הרגשי נבנה לאורך זמן ובהדרגה ובאופן אידיאלי כולל גם חשיפה הדרגתית לתסכולים, המאפשרים לילד לאמץ ולהפנים את טכניקות ההרגעה שדמות המטפל מלמדת אותו. כמו כן, חשוב מאוד לשקף לילד את הרגשות שלו כדי שיבין מאיפה הם נובעים, ולתת תוקף לרגשות כדי שהוא יבין שהרגשת הרגש עצמה אינה מפחידה או מאיימת. השילוב הזה עם טכניקות הרגעה, או אסטרטגיית הרגעה, יוכל לסייע לו לווסת בצורה מועילה יותר את רגשותיו ולהתמודד בצורה טובה יותר עם מצבים שליליים או חיוביים.

 

קושי בוויסות הרגשי בא לידי ביטוי בצורה מוחצנת של התפרצויות בכי, אלימות, צעקות או זריקת חפצים. לחילופין, הוא יכול להתבטא בצורה מופנמת – הילד הופך למופנם ומסוגר מאוד. בשני המקרים העוצמה הרגשית של הילד והקושי להתמודד איתה מכניסים את הילד למצוקה גדולה מכיוון שהוא לא מבין את הרגש שהוא חווה ולא יודע כיצד להירגע ממנו. העוצמה הרגשית עלולה להיות מבהילה מאוד וכך גם ההרס שבא בעקבותיה.

 

ישנן טכניקות יעילות בהתמודדות עם קשיים רגשיים וקושי בוויסות רגשי, אך הן מצריכות חוזק רגשי שלנו כהורים או כדמות המטפלת ויכולת שלנו להירגע כדי להתמודד עם הילד. ברגעים בהם הילד חווה קושי בוויסות רגשי, חשוב מאוד לנסות לייצר (במידת האפשר) קירבה פיזית באמצעות חיבוק או התקרבות ולשקף לילד את הרגש שהוא חווה ודרכים שיסייעו לו להירגע. אם המצב אינו מאפשר קירבה פיזית במהלך התפרצות, חשוב לנסות לייצר אותה לאחר שהיא חלפה.

 

אם אתם מרגישים קושי בהתמודדות הזאת או אם ההתמודדות הזאת חוזרת על עצמה כמה פעמים ביום, מתישה אתכם ופוגעת באיכות החיים שלכם כמשפחה – אתם לא לבד.

 

טיפול רגשי בליווי של איש מקצוע מיומן הוא מסע משותף שיכול לשפר לאין ערוך את חייו של הילד שלכם וכתוצאה מכך גם את חייכם המשפחתיים. תהליך משותף של פגישות עם ההורים ועם הילד במקביל, מוביל לרוב להתפתחות רגשית טובה, לשיפור משמעותי באיכות החיים בבית ולצמיחה משותפת של הילד וההורים.

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
איך עובד המנגנון של הגוף עם תמציות שינה
בריאות הנפש
איך עובד המנגנון של הגוף עם תמציות שינה

קשיי הירדמות ונדודי שינה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהחיים של רבים מאתנו. עובדה זו הובילה אותנו להוציא סדרת מדריכים בנושא שתציג בכל פעם אינפורמציה שתביא להקלה משמעותית ותאפשר לחזור

ראשים של אנשים
בריאות הנפש
הקשר בין הפרעות אכילה להפרעות נפשיות

כמה המחלות הנפוצות בעולם בקרב נשים ונערות צעירות בעולם המערבי הן הפרעות אכילה לסוגיהן. למרבה הצער, בשנים האחרונות חלה עלייה בהפרעות אכילה גם בקרב גברים ובאופן כללי ישנה מגמת עלייה

תרגיל על מזרן
בריאות טבעית
סדנת מיינדפולנס – כיצד היא יכולה לשנות את חייך

עם השנים מיינדפולנס נכנסה יותר ויותר אל התודעה, גם האקדמית וגם הרפואית. היכולות שהביאה איתה נחקרו ופותחו בידי חוקרים ורופאים ועם הזמן גם הפכה לחלק מארגז הכלים הפסיכולוגי והרפואי. המחקרים

אישה עושה ספורט
בריאות הנפש
דימוי עצמי נמוך – איך ננצח את המצב?

לעיתים דימוי עצמי נמוך הוא מעגל המזין את עצמו – הדימוי שלנו מעורר את הקולות בראש שמשכנעים אותנו שאנחנו לא טובים מספיק ועוצרים בעדנו מלהתפתח לכיוונים שמתאימים לנו ושאליהם אנחנו

משחק קלפים
בריאות הנפש
טיפול בהתמכרות להימורים – כך תצאו מזה

לא יכולים להפסיק למלא טפסי לוטו? מחכים לסוף היום כדי להמר במשחקי פוקר? ייתכן ואתם מכורים להימורים. החדשות הטובות הן שיש דרך להיגמל מהימורים, ושלרוב היא קלה יותר מגמילה מהתמכרויות

מה עדיף ריצה או הליכה להורדה במשקל

אומנם תזונה נכונה היא חלק חשוב מאוד מכל תהליך ירידה במשקל, אך ללא התעמלות מרבית האנשים יתקשו להגיע למשקל היעד שלהם ויתקשו אף יותר לשמור עליו. לכן בכל דיאטה שתבחרו